Marge verlies door Smartphones in de winkel? Bedreiging of kans?

Volg het fysieke gedrag van de klant in de winkel: Smartphone van bedreiging op margeverlies naar kans op hogere omzet.

U kent het fenomeen natuurlijk: het volgen van de clicks van een klant om te kunnen analyseren hoe ze door uw site klikken en waar evt. barrières in gebruiksgemak leiden tot "abandoned shopping carts".
Met behulp van de verkregen inzichten kunt u A/B-pad analyses verrichten en zo vaststellen welke weergave van uw product of klikpad aantrekkelijker zijn voor uw klanten en zo hogere conversie en omzet behalen.
Misschien maakt u zelfs gebruik van heatmaps, om te zien waar wel- en waar niet geklikt wordt.

Tot voor kort konden we echter alleen gissen (of met veel menselijke of financiële inspanning waarnemen) hoe klanten zich binnen de muren van uw "bricks" gedragen. U kunt uw klanten immers wel een klantenkaart geven, maar die registreert alleen bij de kassa åls die klant zich daarmee legitimeert.
Uw wilt uw klanten wel volgen in de winkel, maar het opspelden van een zendertje bij de voordeur is toch echt ondoenlijk
Wat blijkt? Wij consumenten hebben zelf een zendertje gekocht. Onze smartphone! Dat is voor de gemiddelde retailer een enorme bedreiging, want die klanten vergelijken uw prijzen met de prijsvechtende online verkopers die geen kosten van een A-locatie hebben en die met zeer geringe voorraad op één plaats werken.
Met wat slimme software kunt u met uw bestaande wifi signaal (*) uw klanten echter binnenkort zelf in uw vestiging volgen en de bedreiging omzetten in een kans!
Wat tonen de eerste resultaten?
  • 10% van alle fysieke verkeer in een winkel is van een iPad, dus rijke informatie presenteren heeft al nut
  • 50% van de kopers gebruiken een smartphone om aanvullende informatie over de producten te verkrijgen, dus uw aanbod is maar beter concurrerend
  • Een pilaar in een winkel heeft een verstorend effect dat 4maal zo groot is als de afmeting van de pilaar zelf
  • Bedrijven die dit instrument inzetten voor verrijking van de shopping experience bereiken een 22% hogere omzet
Dat zijn nogal getallen!

Wat kunt u nu met deze techniek? Allereerst kunt u kennis opdoen over "traffic flows" in uw bedrijf. Ten tweede kunt u meer te weten komen over het gedrag van uw specifieke klanten in uw vestigingen.
Het wordt mooier wanneer u de klant vraagt zich zowel online als fysiek te registreren, zodat u weet met wie u te maken heeft.
Dan kunt u in de winkel die klant attent maken op de televisie die hij online heeft bekeken, en vertellen in welk rek het product staat. Of van een promotie voor een TV.
U kunt rekening houden met de allergie van de klant bij het aanprijzen van promoties.

Of gaat u voor de persoonlijke aanpak: op basis van koophistorie en wishlist uw klant persoonlijk aanspreken en een "priority check-out" aanbieden?

U ziet vast meer mogelijkheden?

Deze techniek is binnenkort (**) ook beschikbaar in de Smarter Commerce product suite van  IBM. 

(*) Een zekere dekking met wifi zenders binnen uw vestiging is noodzakelijk en met standaard wifi-apparatuur bereikbaar

(**) Afhankelijk van beschikbaarstelling door IBM

Reacties

Populaire posts van deze blog