Inzichten in e-Commerce voor retailers met franchise-nemers of eigen winkels: "Positionering"

Betreft: e-Commerce sessie: “Positionering”

Op 16 mei jl. verzorgde Arlande een sessie voor e-Commerce managers over het thema “Positionering”. Het thema is gebaseerd op deze vraag: “Elke organisatie heeft momenteel maximale focus op overleven, waar staat u gepositioneerd als de economie opveert? Bent u dan veroordeeld tot online prijsgevechten?”

Twee sprekers van bekende retail-organisaties deelden hun ervaringen op dit gebied. Beiden bedienen de klant zowel in fysieke winkels als online, de ene met een bekende clientèle van franchise nemers, de andere met een grotere en minder bekende doelgroep vanuit eigen winkels.

De lessen die de groep e-Commerce managers ter plaatse konden trekken:
  • De wijze waarop het e-Commerce team in de organisatie verweven is, is anders per fase van volwassenheid (van aparte afdeling tot totaal geïntegreerd in Marketing, Sales en ICT).
  • De verdienmodellen van online- en offline retail verschillen wezenlijk. Waar de klassieke fysieke retail veelal de kosten decentraal heeft waarvan de opbrengst bekend is, vraagt centrale e-Commerce om hogere investeringen in de centrale organisatie waarbij het verdienmodel door de enorme online transparantie lagere marges oplevert. Bij het uitbouwen van e-Commerce in een klassieke retail organisatie verdient het dan ook aandacht om het risico van “Stuck in the middle” (dubbele kosten en verlies van marge) te vermijden!
  • De doelstelling van de online shop moet met zorg gekozen worden om passend te zijn bij de klantgroep en het gewenste interactiemodel voor online en offline. Gaat de organisatie voor het creëren van verkeer naar de fysieke winkels voor omzetvergroting in het fysieke kanaal(de wens van franchise nemers), of zet ze in op multi-channel en omzetvergroting online als aanvulling op de fysieke stroom.
  • De gewenste mate van advies/intimiteit in de online winkel hangt sterk samen met het product en hoort meegewogen te worden bij de keuzes in de online shop. Producten waarvoor advies wenselijk is vragen een andere wijze van presentatie dan “commodities”.
  • Het maakt voor de opzet van de online winkel een wezenlijk verschil of het retailmerk een landelijke of regionale dekking heeft.
  • Het opzetten van een online winkel vraagt van een franchisegever de nodige creativiteit, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen in de omgang met haar franchisenemers. Mobilisatie van de gezamenlijke kracht om tot een goede visie te besluiten is daarin noodzaak.


Opmerkelijke punten uit de sessie waren verder:
  • 2e hands verkoop van kwalitatieve producten zou meegewogen moeten worden in de omzetstatistieken van onderzoeksbureaus. Deze stroom welke bijvoorbeeld via marktplaats.nl verloopt is omvangrijk en interessant.
  • De meeste online shops geven uitsluitend aandacht aan de initiële verkoop, hoe ondersteunt de retailer het gebruik van zijn producten en diensten en hoe is zijn business model voor ondersteuning van de consumenten ingericht?
  • Retailers lijken nog onvoldoende fijnmazig e-mail marketing te doen door gebrekkige vastlegging van klant-kenmerken.


Arlande ondersteunt haar klanten bij het op- en uitbouwen van cross-channel verkoop. Daarbij benutten we onze mix van Retail-, e-Commerce, plannings- en ICT-vaardigheden.
In een persoonlijk gesprek kunnen we u nader informeren hoe we de uitbouw van uw online winkel kunnen ondersteunen.
Zie voor meer informatie de pagina met aanbevelingen onder deze link.

Met vriendelijke groet,

Frank Riedijk
Principal Consultant
06-2998 6009

Reacties

Populaire posts van deze blog